16

نکاتی درمورد مجوز هلی شات

در گرفتن مجوز هلی شات اجباری وجود ندارد اما داشتن مجوز بهتر از عدم داشتن آنست. تنها اجباری که برای مجوز پرواز با هلی شات ها(پهپادها) وجود دارد در زمینه فعالیت های تبلیغاتی می باشد.

قوانین و محدودیت های پهپادی دقیقا به چه مواردی اشاره دارند ؟

این قوانین مستقیما مربوط به تایپ پرنده، ارتفاعی که پهپاد در آن قرار گرفته یا سعی در قرارگیری در آن ارتفاع داشته و نوع فرستنده ی دستورات پروازی ایستگاه زمینی می شوند.

تایپ پهپاد مجاز که نیاز به مجوز نداشته باشد چیست ؟

مطمئنا نباید قابلیت حمل تسلیحات را داشته باشد.
پرنده های پهپادی نوع مالتی روتور (تریپل، کوئاد، پنتا، اکتا و …) با هر نوع فرمیشن در پیکربندی در صورتی که پیلود نظامی را همراه نداشته باشند کاملا مجاز می باشند. البته استفاده ی آن ها در شهر در صورتی که مزاحمت تلقی شود مورد پیگرد پلیس قرار می گیرد.
پهپادهای مینیاتوری و میکروپهپادها نیز در گام اول برای پرواز و تست هایی در شعاع محدود و نسبتا کوتاه و ارتفاع نه چندان زیاد، مجاز می باشند.
پهپادهای کلاس بالگرد نیز شرط بالا را دارند در صورتی که نیمه مینیاتوری باشند و یا اندازه ی بسیار بزرگ نداشته باشند.
پهپادهای کلاس بال ثابت اما چالش پذیر هستند، عرف این است که در صورتی که طول نهایی آن ها در محور X ها (مجموعه ی طول Fuselage، طول پایدارکننده های استاتیکی بدنه ای، دم عمودی و در کل اندازه ای که از نمای بالای پهپاد از نوک لوله ی پیتوت روی دماغه یا اولین نقطه ای که پهپاد روی زمین آن را موازی با زمین اشغال می کند تا آخرین نقطه ای که از نمای بالا موازی با سطح زمین در پشت پهپاد دیده می شود)

محدودیت های مرتبط به ارتفاع چه چیزهایی هستند ؟

پس از ناآرامی های امنیتی در کشور اکراین، عراق و سوریه، ترافیک پروازی در آسمان جمهوری اسلامی ایران بسیار گسترده شده است بطوری که در برخی نقاط همزمان بیش از ۱۱ خط بخار سرد شده ی تازه از موتورهای توربوفن هواپیمای تجاری/مسافربری در یک بخش از آسمان دیده می شود.
این ترافیک به دلیل عبور ایمن به سمت شرق و غرب دنیا از امن ترین کشور خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد.

 به همین دلیل نیز برای حمایت از پرواز ایمن ارلاین های داخلی و حجم گسترده ی پروازهای ارلاین های خارجی در فضای ایران، رصد بسیار سختگیرانه ای در مورد پرواز پهپادها صورت می گیرد. عدد دقیقی برای این محدودیت در نظر گرفته نشده است، اما کاربر می بایست با کنترل کردن اپلیکیشن های بروز مرتبط با ترافیک پروازی، منطقه ای را برای پرواز انتخاب کند که بدون ترافیک یا بسیار کم ترافیک باشد و همینطور برای پروازهای داخلی، شرایط آسمان را طی یک هفته در نظر بگیرد و الگویی را برای امن بودن یا نبودن برای پروازهای ارلاین ها انتخاب کند تا از ایجاد هرگونه خطری برای آن ها دوری کند. چه در این صورت و چه در غیر این صورت، الزام آور است که بسیار پایین تر از ارتفاع پروازی خطوط مسیر هواپیماهای غیرنظامی پرواز کند.
پروازهایی تا سقف ۱۰۰ متر از سطح زمین الگویی کاملا امن محسوب می شوند. البته ارتفاع هایی بسیار بالاتر از این ارتفاع نیز بسته به شرایط محیطی و مهارت برنامه ریزی کاربر در انتخاب محدوده ی ایمن می باشد.
عموما بهتر است برای پرواز در ارتفاعات بالای ۱۰۰۰ پا هماهنگی هایی با مراکز نظامی مرتبط به سایت های پدافندی اطراف انجام شود.

کوادکوپتر(اجاره یاب)

محدودیت های مرتبط به تایپ فرستنده های فرمان رادیوای و اطلاعات ناوبری و کنترلی یعنی چه ؟

این مورد بسیار حساس است زیرا برد عملیاتی پهپاد شما را تعیین می کند.معمولا پهپادها چه تماما خودکار و از پیش برنامه ریزی شده باشند و چه نیمه خودکار و چه تماما آنالوگ باشند، در هر سه حالت نیاز به فرستنده های زمینی برای تغییر برنامه یا هدایت پذیری وسیله دارند.
این فرستنده ها در قالب مودم و یا آنتن های پارابولیک و … عرضه می شوند و جدا از آنتن های گیرنده ی اطلاعات از قبیل موقعیت جغرافیایی و اطلاعات دید اول شخص قرار می گیرند.

استانداردها و قوانینی در این مورد در ایران و جهان تعریف شده است که آن را مختصرا با کاربران محترم به اشتراک می گذاریم :
  • محدوده ی فرکانسی تا ۶٫۷۹۵ معمولا در ایران کاربری محلی دارند و نیازی به تاییدیه ی خاصی ندارند.
  • فرکانس های متداولی با پهنای باند ۱۴ کیلوهرتزی با فرکانسی حدودا ۱۴ مگاهرتزی، پهنای باند ۴۰ کیلوهرتز با فرکانسی حدودا ۴۰ مگاهرتزی و پهنای باند ۳۲۶ کیلوهرتز با فرکانس ۲۶ تا ۲۷٫۵ مگاهرتزی نیز معمولا مشکل خاصی را به همراه ندارند.
  •  محدوده ی فرکانسی ۴۳۳٫۰۵۰ مگاهرتز تا ۴۳۴٫۷۹۰ با پهنای باند ۱٫۷۴ مگاهرتز صرفا در محدوده ی قاره ی اروپا، قاره ی آفریقا و غرب خاورمیانه از کشور عراق و از غربی ترین نقطه ی خلیج فارس تا غرب خاورمیانه در شهر غزه مجاز می باشد و در سایر نقاط جهان مجاز نمی باشد.
  •  محدوده ی فرکانس اطراف ۹۱۵ مگاهرتز با پهنای باند ۲۶ مگاهرتز در قاره های آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی را به همراه بخش های شمالی ای در ایرلند نزدیک به قطب شمال (شامل منطقه ی خودمختار گرینلند) مجاز می باشد و بجز این مناطق، این محدوده در هیچ کجای جهان مجاز نمی باشد و پرواز بدون مجوز غیرقانونی محسوب می شود.
  •  این محدوده ها به طور کلی در جهان برای کاربری های نظامی و غیرنظامی رسمی تایید شده و مورد استفاده قرار می گیرند : فرکانس اطراف ۲٫۴۵۰ گیگاهرتز با پهنای باند ۱۰۰ مگاهرتز، فرکانس اطراف ۵٫۸۰۰ گیگاهرتز با پهنای باند ۱۵۰ مگاهرتز، فرکانس اطراف ۲۴٫۱۲۵ گیگاهرتز با پهنای باند ۲۵۰ مگاهرتز.
  • این فرکانس ها و پهناهای باند متداول در ایران اکیدا نیاز به مجوز رسمی دارند : فرکانس محدوده ی ۶۱ گیگاهرتز با پهنای باند ۵۰۰ مگاهرتز، فرکانس ۱۲۲٫۵۰۰ گیگاهرتز با پهنای باند ۱ گیگاهرتز و فرکانس ۲۴۵ گیگاهرتز با پهنای باند ۲ گیگاهرتز.

و در نهایت از پرداخت مبالغ هنگفت بابت اخذ مجوز به افراد سودجو بشدت برحذر باشید.

منبع: http://exif.ir

 به کانال تلگرام اجاره یاب بپیوندید(لطفاً ♥♥)

نویسنده مطلب: اجاره یاب

"اجاره یاب" سامانه جامع اجاره کالا و خدمات - http://ejarehyab.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *